Hallgatói munka kérdőív eredmények
1. Előzmények
2007. februárjában egy kérdőív kitöltésére bíztattam sok műszaki infromatika szakos hallgatót, mely a hallgatók munkavállalási szokásaival foglalkozott. A kérdőív megtekinthető itt (természetesen már nem lehet kitölteni). A kérdőívet a 2001, 2002, 2003 és 2004 évben kezdett informatikus hallgatók levlistájára küldtem, ez összesen kb. 1600-2000 diákot tartalmaz. Én kb. 50 válasznak már örültem volna, ehelyett örömmel láttam, hogy egy hét alatt 435 értékelhető válasz érkezett!
A továbbiakban igyekszem a lényeges adatokat kiemelni az eredmények közül, először minden kommentár nélkül.
2. Egyszerű adatok
Először vegyük sorban a feltett kérdésekre adott válaszokat!
2.1 Távközlő Hálózatokból szerzett érdemjegy
Az átlag: 3,3
(Az aláírást 1-nek véve. Ha valaki aláírást sem szerzett, azt 0-nak vettem.)
2.2 A Távk. Hálók előadásoknak kb. ennyied részén voltam jelen
Átlag: 45%. Részletezve itt.
2.3 A görgetett súlyozott átlagom kb ennyi
Átlag: 3,5. Részletezve itt.
2.4 Általában az egyetemi előadásoknak kb. ennyied részére szoktam bejárni
Átlag: 45%. Részletezve itt.
2.5 Az egyetem mellett dolgozok is
Igen: 263 (60%)
Nem: 169 (39%)
Nem töltötte ki ezt a rovatot: 3 (1%)
2.6 Tervezel-e az egyetem mellett később (felsőbb éves korodban) dolgozni?
Csak arra vonatkozott, aki nem dolgozik.
Igen: 129 (69%)
Nem: 27 (14%)
Talán: 31 (17%)
Nem töltötte ki ezt a rovatot: 248
2.7 Főleg azért dolgozok,... (több választ is bejelölhetsz)
2.8 Napi (tehát nem heti!) átlagosan ennyi órát dolgozok (heti 5 munkanappal számolva):
(Ide sokan a kiemelés és a zárójeles megjegyzés ellenére heti óraszámot írtak (20-40)... Ezeket javítottam.)
Átlag: 4,6
Min: 0,5
Max: 15
Részletezve:
darab | a dolgozók %-a | össz. % | |
min. 0,8 ó/nap (fél nap/hét) | 260 | 99% | 60% |
min. 1,6 ó/nap (1 nap/hét) | 250 | 95% | 57% |
min. 3,2 ó/nap (2 nap/hét) | 187 | 71% | 43% |
min. 4 ó/nap | 182 | 69% | 42% |
min. 4,8 ó/nap (3 nap/hét) | 111 | 42% | 26% |
min. 6,4 ó/nap (4 nap/hét) | 51 | 19% | 12% |
min. 8 ó/nap (5 nap/hét) | 40 | 15% | 9% |
több mint 8 ó/nap | 8 | 3% | 2% |
Kitöltők száma: 261 (a dolgozók 99%-a).
2.9 A munkám jellege röviden
Itt megtalálhatóak az eredmények, ömlesztve.
Kitöltők száma:
244 (a dolgozók 93%-a).
2.10 Nettó kb. ennyi pénzt keresek havonta, Forintban
Átlag: 105 354
Min: 10 000
Max: 1 000 000
Kitöltők száma: 205 (a dolgozók 78%-a)
2.11 A keresetem
Kitöltők száma:
246 (a dolgozók 94%-a)
2.12 Az, hogy dolgozok egyetem mellett szerintem
Kitöltők száma: 265 (a dolgozók 101%-a)
2.13 Egyéb megjegyzés
Itt megtalálhatóak az eredmények, ömlesztve. Jó sok!
Kitöltők száma: 135 (az összes kitöltő 31%-a)
3. Összetett adatok
Bár a begyűjtött adatbázis anonim, teljességében közreadni talán mégis aggályos volna, és nem is lenne túl használható. Igyekeztem a nyers adatok közötti fontosabb összefüggéseket kicsemegézni. Íme:
3.1 Órabér
A munkaórák számából és a fizetésből könnyen számítható. Persze csak annál, aki megadta mindkettőt.
Az eredmények Forintban, nettó:
átlag: 1 165 (ha
ezt napi 8 órában csinálná, ennyit keresne: 186 403)
min: 250
max: 6 250
Adatok száma: 203 (a dolgozók 77,2%-a)
3.2 Órabér vs. munka jellege
Akinél van órabér is, munka jellege is, annál megmutatom az összerendelést, hátha tanulságos lesz. A táblázat megtekinthető itt.
3.3 Az előadások látogatása és az érdemjegy: TH
A Távközlő Hálózatok tárgy előadása és a szerzett érdemjegy közti összefüggést kerestem. Eközben rájöttem, hogy kb. mire is jó a Pivot tábla Excelben :) Hát erre. De a lényeg ez:
Előadás látogatás | 0-10% | 10-20% | 20-30% | 30-40% | 40-50% | 50-60% | 60-70% | 70-80% | 80-90% | 90-100% |
TH jegy átlaga | 2,14 | 2,77 | 3,03 | 2,70 | 2,95 | 3,80 | 3,61 | 3,94 | 4,27 | 4,14 |
3.4 Az előadások látogatása és az érdemjegy: általában
Nézzük ugyanezt általában (3., 4., kérdés)! Pivot itt is. Lényeg itt is:
Előadás látogatás | 0-10% | 10-20% | 20-30% | 30-40% | 40-50% | 50-60% | 60-70% | 70-80% | 80-90% | 90-100% |
Görgetett súlyozott átlag | 3,32 | 3,155 | 3,27 | 3,16 | 3,33 | 3,53 | 3,62 | 3,76 | 4,06 | 4,00 |
3.5 Munka vs. előadás
Végül nézzük meg, hogy hogyan függ az előadás látogatottsága és a tanulmányi eredmény a munkavégzéstől!
4. Szubjektív következtetések
Eddig igyekeztem amennyire lehet, objektív maradni. Most szándékosan húztam egy vonalat, és jöjjenek a szubjektív dolgok. Mielőtt azonban ebbe félve belekezdek, mindenkit arra bíztatok, hogy igyekezzen maga levonni a tanulságot a fentiekből!
Mielőtt az eredményeket értékelném, pár megjegyzés, amit fontosnak tartok:
Következtetés helyett inkább csak kiemelnék pár érdekesebb adatot:
Saját véleményem, főleg ez utóbbihoz: nagyjából igaz, de ez nem egyszerű ilyen hallgatói létszám mellett. A BSc képzés remélhetőleg hoz némi javulást e téren. Viszont jó mérnök nem attól lesz valaki, hogy sokat programozik php-ben vagy SQL-ben. Való igaz, e nélkül sem megy. Ez végszónak is remek.
Még egyszer köszönöm a kérdőív kitöltését azoknak, akik megtették. Érdekes lenne egy hasonlót kitölteni mondjuk a cégek HR-eseivel, illetve a pár éve végzettekkel, hogy meglássuk az érem másik oldalát. Ez azonban már az én lehetőségeimen kívül esik.
Németh
Krisztián
2007.
jún. 25.